Правота на социална сигурност и социална помощ в Естония се основава предимно на пребиваването, а не на
гражданстово.
Естонската система за
социална сигурност е структурирана около три схеми за социално осигуряване, зависещи от вноски: пенсионно осигуряване, здравно осигуряване и осигуряване за безработица. Пенсионното и здравното
осигуряване се финансират от социален данък, докато осигуряването за безработица се финансира от вноски за осигуряване за безработица. Другите схеми – семейни обезщетения, държавни помощи за безработица, национална пенсия, помощи при смърт и социални обезщетения за хора с увреждания – са без плащане на вноски и се финансират от общите държавни приходи.
осигуряване се финансират от социален данък, докато осигуряването за безработица се финансира от вноски за осигуряване за безработица. Другите схеми – семейни обезщетения, държавни помощи за безработица, национална пенсия, помощи при смърт и социални обезщетения за хора с увреждания – са без плащане на вноски и се финансират от общите държавни приходи.
Министерството на
социалната политика (Sotsiaalministeerium) е отговорно за социалната сигурност и социалното подпомагане. Към министерството има правителствена агенция – Социалноосигурителния съвет (Sotsiaalkindlustusamet)
и два публични правни органа – Здравноосигурителния
фонд (Eesti Haigekassa) и Осигурителния
фонд за безработица (Eesti Töötukassa) – които са отговорни за администрирането на различните клонове на социалната сигурност.
Социалноосигурителният
съвет управлява схемите за пенсионно осигуряване, семейни обезщетения, социални обезщетения за лица с увреждания и помощи
за
погребение. Той също поддържа регистъра на
осигурените лица и бенефициери.
Осигурителният фонд за
безработица отговаря за схемата за осигуряване за безработица, чиято цел е да изплаща обезщетения за безработица
(töötuskindlustushüvitis), обезщетения за колективно
прекратяване на трудови договори и обезщетения
при обявяване на работодател в несъстоятелност.
Здравноосигурителният фонд
поддържа схемата за здравно осигуряване, която включва медицински услуги, компенсация за лекарствени средства и парични обезщетения (за болест, майчинство и грижи). Фондът сключва годишни
договори с доставчици на медицински услуги и покрива
разходите, претърпени от тях за медицинските грижи на
осигурени лица съгласно тези договори. Фондът също изплаща обезщетения за болест, майчинство и грижи директно на
осигурените лица.
Парични обезщетения за
социално подпомагане и социални услуги се предоставят от местните общини.
Здравното и пенсионното
осигуряване се финансират от вноски, т.е. от социалния данък (33 процента), който се дължи от работодателя. Осигуряването за безработица се финансира
от 4,2% процента вноска, плащана от работодатели и служители. Социалните вноски (социален данък и вноски за осигуряване за
безработица) се събират от Данъчната администрация (Maksuamet). Системата от обезщетения във връзка с трудови злополуки и професионални болести се финансира от социален данък (вноски от работодатели, самостоятелно заети лица и държавата), общо данъчно облагане и осигуряването за
гражданска отговорност на работодателите.
Схемата за допълнително
пенсионно осигуряване, която е схема за задължително осигуряване, се администрира от индивидуални пенсионни фондове под
контрола на Министерството на финансите (Rahandusministeerium).
Записването за пенсия е задължително за лицата,
родени през 1983 г. или след това, и доброволно за тези, родени преди 1983 г. Пенсията е основана на предварително финансиране –
всяко работещо лице плаща 2 процента от своята
брутна заплата на фонда. Държавата добавя 4
процента от текущия социален данък (33 процента, вж. по-горе) и задържа 29 процента.
Няма коментари:
Публикуване на коментар